Legalna Korupcija

Afera Sanader/Mol/Upravljacka prava – drzavno tuziteljstvo tvrdi da je Sanader primio mito od oko 5 milijona eura.

5 milijona eura je jako puno novaca, vise nego sto ce zaraditi 99% svjetskoga stanovnistva. Ali ti je jako mala svota kada se gleda legalna korupcija u Hrvatskoj.

Javni biljeznici, stanice za tehnicke preglede, dimnjacari, apoteke, itd. sve su struke koje su striktno regulirane zakonom. Zakonom koji dodjeljuje monopol – sto u pravilu znaci ekstra-profit. Donesni zakoni donese ogromne beneficije nekim pojedincima. Osim sto je broj i cijena usluga javnih biljeznika regulirana zakonom, interesantno je da javni biljeznici nisu obveznici javne objave svojih financijskih rezultata dok sve ostale tvrtke jesu. Glavni razlog toga je da javnost nemoze doci do spoznaje koliko biljeznici zaradjuju.

Ekstra-profit je postala fraza koja se stalno koristi, uglavnom ta fraza se koristi da bi se napadali poduzetnici koji zele narusiti sadasnje stanje monopola. Ekstra-profit kao koncept znaci da netko zaradjuje vise nego sto treba, u vecini slucajeva ako je trziste otvoreno, ekstra-profit ne postoji. Ako je neka djelatnost jako profitabilna moze se zakljiciti da ce na trziste uci drugi igraci i smanjiti profitabilinost. Ako drzava napise propise koji koce ulazak na trziste onda je moguce da se situacija ekstra-profita odrzi, jos vise ako jos na sve to drzava regulira cijene na relativno visokom nivou. Uzmimo naprimjer podatke koje mozemo naci za 10 najvecih javnih biljeznika i 10 najvecih odvjetnickih ureda – profitna marza javnih biljeznika je duplo veca od odvjetnickih. To je cisti ekstra-profit koji je omogucen pojedincima.

Ovakav pristup regulaciji dovodi do problema “anti-poduzetnicke klime”. Uspijeh se vrlo sumnjicavo gleda, zato jer se uspijeh u pravilu povezuje sa nekom vrstom politickog ustupka, dakle uspio si zato jer ti je netko nesto sredio. Slicno kada firme ne-uspijevaju, onda se njihov neuspijeh isto povezuje sa politikom – da mi je drzava dala ja bih uspio. Cinjenica je da vecina malih firmi nece uspijeti, samo jedan mali broj firmi ce se odrzati na zivotu, dok ce samo jedna mala skupina napraviti neki znacajniji uspijeh. To nema veze sa politikom – Facebook nije uspijesan zato jer je americki predsjednik odlucio da Facebook mora biti uspijesan. Facebook je uspijesan zato jer ima super produkt koji ljudi zele, sto ne znaci da se jednog dana na trzistu nece naci neka nova platforma koja bi mogla zamjeniti Facebook.

Ako hocemo promjeniti “anti-poduzetnicku klimu”, onda nije dovoljno samo gledati da se smanjenje procedura i poreza, bitno je i mjenjati percepciju poduzetnistva. Percepcija se mijenja tako da se svima omoguci isti pristup trzistu – da se ukinu monoploni zakoni koji reguliraju odredjena zanimanja. Osim sto bi ukidanje monopola dovelo do smanjenja troskova poslovanja, otvaranja novih radnih mjesta, dovelo bi do toga da se uspijeh konacno pocne gledati kao uspijeh sposobnog pojedinca, a ne kao politicki ustupak vezama i poznastvima.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s